60% webbrabatt. Slutar i

Martin

  Author Photo
08.08.2024

Innehållsförteckning

Arrow icon related to the table of content

Martin är vår Chief Technology Officer (CTO) och är baserad på vårt kontor i Köpenhamn.

Martin

Vad innebär Klar för dig? 

Klar för mig hjälper husägare att kunna renovera sitt hus för ett bra pris. Dyra material, som fönster och dörrar, är nu plötsligt ett alternativ för de flesta människor. Man kan köpa dem till priser de inte kunde få tidigare. Klar tar sig an en historisk snedvridning på en marknad där pris och kvalitet inte alltid har gått hand i hand. Som husägare är det ingen som vet vad ett fönster egentligen kostar, så för mig betyder Klar transparens för husägare. Renovering i allmänhet brukade vara något man var tvungen att spara ihop till i årtionden, och nu kan man välja om det är i år eller nästa år. 

Varför jobbar du på Klar? 

Jag har jobbat i andra branscher tidigare, till exempel har jag jobbat i vårdbranschen, och det som är viktigt för mig personligen är att ditt arbete ska göra skillnad för någon. Det är lätt i sjukvårdsbranschen, där vissa människor är läkare, sjuksköterskor eller vårdbiträden som i slutändan gör stor skillnad för en patient. Det kan man inte riktigt säga om fönster och dörrar, men det gör skillnad för många att någon som Klar kan tillhandahålla en produkt till ett pris som de flesta har råd med och som ger möjlighet att bli grön. Uppvärmning av bostäder är fortfarande ett av de dyraste områdena när det gäller CO2-utsläpp. Här hjälper vi till att göra skillnad, eftersom våra produkter behåller värmen. Samtidigt gör det skillnad för samhället när vi som nation energirenoverar våra hem för den gröna omställningen. Vi byter fönster varje dag, ett hus i taget, vilket förbättrar klimatet i huset. Om du vill spara energi från dag till dag är fönster och dörrar något av det bästa du kan göra. Du kommer att märka att dina elräkningar blir lägre redan dagen efter att fönstren har installerats.


Vad tycker du gör att Klar sticker ut på marknaden? Vad är det som gör oss unika? 

Det kan vara svårt att avgöra om ett fönster är bra eller inte, särskilt efter att det har installerats. Vi har inte uppfunnit fönstret på nytt, men vi har fönster av extremt hög kvalitet som skulle kosta långt över dubbelt så mycket någon annanstans. Vi säljer en traditionell produkt till ett bra pris och en bra kvalitet. Den Nordiska fönstermarknaden har en hel del konkurrens på nätet, eftersom det alltid finns någon som har ett fönster att erbjuda. Det som gör att vi sticker ut är att vi varje månad får cirka 25% försäljning från kunder som har köpt fönster av oss tidigare. Det är svårt att kommunicera externt, men det visar att det är få människor som inte är nöjda med sitt köp.

Vilken produkt är din favorit? 

Det skulle nog vara ett toppstyrt fönster, det är också det fönster vi säljer mest av. Anledningen till att det är speciellt är att vi pratar om ett fönster som är extremt populärt. Det är speciellt för Norden eftersom det öppnar sig utåt. Om du är söder om gränsen öppnas fönstren inåt. Det är något som vi har haft en tradition av att göra i Norden. Vi kan hålla priserna väldigt rimliga eftersom vi har en så hög produktion av det. Fönstret tar mindre än 3 timmar att producera och det blir färre fel eftersom vi har blivit så duktiga på att producera just det här fönstret. Vi kan hålla priset nere på just det här fönstret eftersom vi kan producera det i en stor volym. Det är ett fönster som vi har tillverkat många gånger tidigare, så det är väldigt få felkällor som smyger sig in. 

Hur tror du att Klar kommer att se ut i framtiden? 

Jag tror att så länge våra kunder fortsätter att lita på oss och stanna hos oss så kommer vi att försöka göra ännu mer för våra kunder - vad de vill ha och behöver. Dels genom att få ut fler produkter på hyllorna, men också genom att hjälpa kunderna med hela projektet, inte bara att producera bra fönster och dörrar, utan också att få det installerat. Förhoppningsvis kan vi i framtiden implementera ett system med pooler och bidrag där kunden kan kategoriseras för att få återbäring från staten för energirenovering. Vi vill vara ännu mer synliga för kunder som behöver hjälp med till exempel mätningar eller råd om fönstertyper, beroende på deras behov. Vi vill finnas där när kunden börjar inse att de behöver hjälp, tills de har installerat och monterat fönster och inte behöver tänka på det längre. Att installera nya fönster och dörrar behöver inte vara ett stort projekt eller en huvudvärk för våra kunder. Vi finns här för att hjälpa till med hela processen. Förhoppningsvis får vi fler kunder som vill ha en helhetsleverantör istället för den ständiga dragkampen som ofta uppstår mellan leverantör och hantverkare om något går fel i processen. Det är något som vi på Klar kan bespara våra kunder från. 

Var ser du dig själv om 10 år? 

Jag tror att vi fortfarande är en del av, och förhoppningsvis har gjort framsteg med, de tidigare nämnda projekten kring "full service" för dörrar och fönster, förhoppningsvis är vi där det finns många kunder som har haft en bra upplevelse. Jag tror också att vi är där Klar har blivit en framträdande aktör för fönster och dörrar både i Norden och utanför. Jag tror att jag bidrar till att driva den utvecklingen i rätt riktning som en del av Klar-teamet. 

Relaterat innehåll