-60% FÖNSTER/ DÖRRAR. SLUTAR

Avtalsvillkor

Avtalsvillkor vid leverans till konsument (Klar):

Följande avtalsvillkor uppdateras kontinuerligt och gäller för alla köp från Klarfönster AB.

Klarfönster AB, Org nr. 559216-8347, Klarfönster AB - Kungsbro Strand 29, 112 26 Stockholm

För konsumenter Dessa villkor uppdateras regelbundet och är alltid giltiga för alla köp hos Klarfönster AB. Senast uppdaterad 27.01.2022

1) Beställningsförfarande

Alla artiklar/beställningar som beställts på Klarfönsters hemsida är tillverkade och baserat på kundens egna mått och skräddarsydda efter individuella behov och önskemål från våra kunder (Observera att vi förbehåller oss rätten att tolerera en smärre felmarginal på 2 mm). Det är kundens ansvar att se till att orderbekräftelsen överensstämmer med den produkt som beställts. Eftersom alla produkter tillverkas efter kundens särskilda mått och specialanpassning, finns det ingen ångerrätt. Din order skickas till produktion direkt efter beställning, för att säkerställa en så snabb leverans som möjligt. En specialanpassad beställning kan inte ändras efter beställning. 

Annullering av en order kan göras kostnadsfritt fram till 24 timmar efter beställning. Vid annullering efter 24 timmar är avgiften för annullering 50% av det totala orderbeloppet.

Om annullering sker efter 7 dagar, kommer hela beloppet av beställningen att betalas av kund.

För att annullera beställningen, måste du skriftligen meddela kundtjänst på hej@klarhome.se med Ordernr. och detta måste efterföljande bekräftas av Klarfönster, även per mail, för att vara giltigt. Annullering av order gäller från tiden mailet mottagits.  

Varorna du vill beställa läggs till i kundvagnen genom att klicka på “Lägg i kundvagn” bredvid det enskilda föremålet. Genom att klicka på “Varukorg” kan du när som helst se varorna du har lagt i kundvagnen samt priset på varorna. När du är klar med att välja de artiklar du vill ha och när du har godkänt dessa villkor fortsätter du till betalningssidan där du kan slutföra beställningen och slutföra betalningen. Du kan avbryta köpet till dess att du har slutfört betalningen. 

OBS: Det går inte att ändra i en order med specialanpassade produkter. För att göra en ändring behöver orden annulleras och beställas på nytt. För att annullera en order behöver du skicka ett mejl till oss på e-postadressen hej@klarhome.se och måste därefter bekräftas av Klarfönster AB, även via e-post, för att vara giltigt. Om produktion av orden initierats, tillkommer extra kostnader för annulleringen. 

2) Betalningsmetoder och behandling av personuppgifter 

Klarfönster vill alltid erbjuda smarta, praktiska och enkla lösningar för dig som kund. Därför har vi valt att samarbeta med Klarna, som ger dig möjligheten att själv bestämma hur dina varor ska betalas.

Betalningsmetoden kan enkelt anpassas efter dina önskemål och behov. Och du får en bättre överblick då alla dina betalningar samlas på ett ställe. När du betalar med Klarna bestämmer du själv hur du vill betalar. Betala direkt, senare eller dela upp din betalning, betala på sättet som passar dig bäst.

Med Klarna kan du välja mellan flera olika betalmetoder 

Betala direkt
Betala på ett snabbt och säkert sätt med banköverföring eller kortbetalning. Vid banköverföring dras pengarna 1–2 dagar efter att orden behandlats. Du kan alltid se och hantera köpet i Klarnas app.

 

Dela upp din betalning
Du bestämmer när du vill betala och hur du delar upp det. Betala ett minimibelopp varje månad. Du väljer själv om du vill betala minimibeloppet eller valfritt belopp över minimibeloppet. Du kan också välja att betala enligt en plan, så att köpet är fullt betalt efter till exempel 12 månader. Vill du betala mer går det bra och du kan när som helst betala den resterande skulden. Du kan välja att sprida dina kostnader upp till 36 månader.

  

Betala senare
Välj att betala inom 14 dagar, i slutet av månaden eller om ett par månader. Oavsett vilket alternativ du väljer så ingår alltid Klarnas köparskydd. Din betalningsperiod börjar när beställningen skickas. Fakturan skickas samtidigt som din order och du betalar enkelt online eller i Klarnas app. Fakturavillkoren hittar du här.

 

Trygghet med betalning via Klarna
Med Klarna omfattas du alltid av Klarnas köparskydd . Moderna säkerhetsåtgärder skyddar din information för att förhindra obehöriga köp. Du kan läsa mer i Klarnas villkor https://www.klarna.com/se/villkor/

 

Säker betalning

Klarna använder de senaste säkerhetsmekanismerna för att skydda din information och förhindra bedrägerier. Klarnas köparskydd befriar dig från allt ansvar i samband med bedrägeri. Läs användarvillkoren här.

 

Personuppgiftshantering
För att kunna erbjuda dig Klarnas betalmetoder kan vi i kassan komma att dela dina personuppgifter i form av kontaktuppgifter och orderinformation med Klarna, för att Klarna ska kunna bedöma om du kan välja betalmetoderna, samt för att anpassa dem för dig. De personuppgifter som delas behandlas enligt Klarnas egen dataskyddsinformation.
 

Försäljning till minderåriga:

Köpeavtal med minderåriga kan endast genomföras med godkännande av föräldrar eller vårdnadshavare. Bindande köpeavtal kan endast ingås med personer över 18 år. Kreditköp kan endast göras av personer över 18 år.

Betalning av varor:

När du gör din beställning online och betalar med kort skickas din beställning direkt till produktion och hela beloppet för ordern dras från ditt konto. Den personliga informationen du lämnar i samband med din beställning används endast i den utsträckning som är nödvändig för genomförandet av beställningen och informationen kommer därför inte att vidarebefordras till tredje part. Behandlingen av personlig information sker annars i enlighet med gällande personuppgiftslagstiftning vid varje given tidpunkt, och Klarfönster AB är i detta sammanhang personuppgiftsansvarig och databehandlare. Den personliga informationen registreras hos Klarfönster AB och lagras i 10 år, i syfte för att kunna hantera ev. reklamations- och garantiärenden. Efter garantiperioden på 10 år kommer den personliga informationen att raderas.

 

3) Inlämning av orderbekräftelse 

När varorna har beställts skickas en orderbekräftelse till dig via e-post. Om du inte får din beställningsbekräftelse strax efter att du har gjort beställningen på den angivna e-postadressen, vänligen kontakta Klarfönster på telefon 018-8008138 eller på hej@klarhome.se Beställningsbekräftelsen innehåller bl.a. följande information:

  • Ordernummer

  • Köparens namn och adress

  • Leveransadress

  • Inköpsdatum (transaktionsdatum)

  • Förväntad leveranstid

  • Detaljerad beskrivning av de beställda varorna

  • Det totala beloppet som ska betalas i SEK. inkl. moms

  • Vilken betalningsmetod som valts

  • Transaktionsvaluta

  • Att/om betalningen har genomförts (Beroende på betalningsmetod)

  • Återgivning av dessa villkor

Det är alltid kundens ansvar att se till att orderbekräftelsen matchar den produkt du vill beställa. Om kunden vill ändra i en bekräftad beställning behöver orden annulleras och göras om på nytt. Detta på grund av att ordern skickas direkt till fabrik. Behöver du annullera din order kontakta Klarfönsters kundtjänst på telefon 018-8008138 eller på hej@klarhome.se. Alla ordrar är specialanpassade produkter eller måttanpassade efter de mått som kunden angett, därför kan det tillkomma en avgift vid annullering av order, beroende på hur långt ordern har hunnit komma i produktionen. För att ta reda på din kostnad vid annullering av en order, kontakta Klarfönsters kundtjänst.

OBS! Hos Klarfönster, förbehåller vi oss rätten att tolerera en liten felmarginal på 2 mm, på alla våra produkter. Detta innebär att köparen samtycker till att det kan finnas fall där produkt måtten i orderbekräftelsen avviker med upp till 2 mm på de faktiska produktmåtten.

4) Prispolicy 

Alla priser för de enskilda produkterna anges i SEK. inkl. Moms. När du väl har valt dina produkter kommer du att kunna se priset på frakten i orderöversikten, innan du gör din slutliga beställning. Priset anges i SEK inkl. MOMS. Som standard lägger vi till en fraktkostnad från zon 1, 2 eller 3 på beställningen. Se priserna för alla zoner här

Vi levererar i hela Sverige, om du är intresserad av att beställa dina varor till ett annat land än Sverige så har Klar också verksamhet i Danmark, Norge, Storbritannien, Tyskland och Estland - och vid intresse av att handla i någon av dessa länder hänvisar vi till varje lands egna hemsida. Bemärk att du enbart kan beställa inom Sverige från den svenska hemsidan.

OBS! De priser som gäller för köparen är de priser som anges vid tidpunkten för beställningen. 

Under tiden för våra kampanjer kan man ej nyttja övriga rabattkoder. Detta betyder att man under gällande kampanj endast kan använda sig av de redan satta rabatterna som finns i våran webshop.

5) Mätförklaring etc. 

Dimensionerna du behöver ange är alltid elementens externa ramdimensioner. Vi är alltid ansvariga för kvaliteten på våra produkter, men eftersom vi kontinuerligt genomför produktutveckling - förbehåller vi oss därför rätten att när som helst, och utan att meddela, ändra design och layout på våra produkter, samt göra ändringar i materialval. Beställda varor kommer alltid att produceras i enlighet med de standarder för produktion som gäller vid tidpunkten av beställning. Objekt som kan beställas vid ett senare tillfälle utförs därför inte nödvändigtvis enligt exakt samma riktlinjer och är därför inte nödvändigtvis helt identiska.

Monteringen skall utföras yrkesmässigt korrekt, vilket betyder att all montering skall ske med lämpliga skruvar, det skall användas korrekt och klossar ska läggas i alla hörn och under mittposter. Alla sidokarmar skall monteras räta och lodrätt (i båda leden), övre- och underkarmen skall vara vågräta och vid aluminiumbottenkarmen måste det finnas stöd per varje 300mm. Diagonalmåttet skall vara samma och där skall klossarna monteras bakom alla fästen.

6) Frakt 

De inköpta varorna skickas av transportören till den leveransadress som anges i orderbekräftelsen, men endast till vägkanten. Köparen, eller  ställföreträdare, måste vara närvarande vid leveransen. Leverans anses vara fullbordad när de inköpta varorna har lämnats på vägkanten vid leveransadressen eller lämnats direkt utanför leveransadressen. Det är köparen som bär ansvar för att en fullastad lastbil kan komma fram till den angivna leveransadressen. Vid väntetid, misslyckade leveransförsök eller onödig förlängning av leveranstiden, vilket beror på köparens omständigheter, debiteras köparen enligt rederiets priser. Om transportören inte kan kontakta kunden per telefon enligt överenskommelse vid leveransen förbehåller vi oss rätten att placera pallen med varorna där vi finner det mest lämpligt. Klarfönster måste meddelas i god tid (2 veckor före leverans) om beställningen behöver levereras med en liten lastbil.

Priser för leverans:

  • Som standard lägger vi till en fraktkostnad från zon 1, 2 eller 3 på beställningen. Se priserna för alla zoner här

  • Startavgift (kranleverans) = 880 SEK + moms.

Klarfönster är vid föremål för förseningar som orsakats av force majeure, krig, lock-out, transport störningar, maskinhaveri, material-, orderhantering- och fabrikationsfel, inte skadeståndsansvariga. Skadestånd kan, oaktat motiveringen, vara en maximal motsvarighet till värdet av den inköpta produkten och får endast göras genom ett tidigare avtal med Klarfönster. Klarfönster frånsäger sig alla indirekta kostnader till följd av eventuella förseningar, inklusive eventuella kostnader för tredje part.

Kostnader för misslyckade leveransförsök (se punkt 8):

7) Transportskada och/eller andra allmänna skador

Transportskador eller andra skador/fel ska meddelas till Klarfönster på hej@klarhome.se omedelbart efter/så snart som möjligt efter att leveransen har ägt rum. Köparen uppmanas att kontrollera alla varor för skada innan mottagningsbevis vid leverans, tillsammans med föraren. Detta innebär att kontrollera om förpackningen är trasig eller om det finns andra synliga tecken på skada och om det beställda antalet enheter motsvarar de levererade. För synlig försämring eller skada på varor bör mottagaren meddela omedelbart efter mottagandet av beställningen.

Fraktskador eller andra skador / defekter ska rapporteras till Klarfönster genom att fylla i vårt reklamationsformulär så snart som möjligt efter leverans. Vid leveransen uppmuntras köparen att tillsammans med föraren kontrollera alla varor för skada innan fraktsedel mottas. Det vill säga, kontrollera om förpackningen är trasig, eller om det finns andra synliga tecken på skador och om det beställda antalet enheter motsvarar det som levererades.

Dessutom uppmuntrar Klarfönster köparen att dokumentera skadan med bild- eller videomaterial innan de packas upp, för att bevisa den dokumenterade skadan för Klarfönster. Bilder av skadan ska tas innan de packas upp. Kunden ska alltid dokumentera en skada innan en produkt installeras! Detta ger även en större trygghet för kunden.

Om köparen inte är närvarande under leveransen kan fraktskada eller allmän skada naturligtvis fortfarande rapporteras, men brist på dokumentation i form av både foto- och videomaterial vid leverans och fraktsedel undertecknad med skadeinformation, kan vara negativ för kunden, samt försvåra utredningen, om det är uppenbart att skadan borde ha varit tydligt synlig redan vid leveransen.

Om köparen inte är hemma vid ankomsten kommer varorna att placeras utanför vid fastighetens trottoarkant och kunden är ansvarig för transportskador, stöld eller liknande.

I händelse av synlig försämring eller skada på varor måste mottagaren meddela detta genom att fylla i reklamationsformuläret inom 24 timmar efter mottagandet av beställningen. Vi kräver att klagomål om synlig skada eller transportskada görs omedelbart eller åtminstone inom 24 timmar, medan dolda skador eller produktionsskador vid mottagandet skall ske senast inom 7 dagar från mottagandet av beställningen.

Ovanstående riktlinjer bör iakttas särskilt i händelse av fraktskada.

I händelse av skada, tar ni emot ordern och skriver ev. reservationer på fraktsedeln och fyller i reklamationsformuläret. Vid frågor kontakta Klarfönster på hej@klarhome.se eller på telefon 018-800 81 38 så snart som möjligt. Vi rekommenderar att du tar emot beställningen trots skadan (dock med förbehåll för fraktsedeln), eftersom returen sker på kundens bekostnad. NOTERA! Om du som kund har nekat leverans och det visar sig att det inte finns något produktionsfel/skada eller transportskada, måste leveransen ske på din bekostnad.

8) Leverans- och leveransbestämmelser

Du kommer att få en bekräftelse med ett exakt leveransdatum så snart vi fått det slutliga datumet för leverans bekräftat. (Denna information får du senast 5 dagar innan leveransen äger rum). Leverans anses vara i godtagbar tid om leveransen sker senast fyra veckor efter det uppskattade leveransdatumet som anges i orderbekräftelsen. Vi avråder dig därför från att boka hantverkare/montör förrän du har fått en bekräftelse på ditt exakta leveransdatum. Produkterna tillverkas efter speciella mått och därför är leveranstiden som anges i orderbekräftelsen alltid endast en uppskattning.

Köpta varor skickas till den leveransadress som kunden uppgett till Klarfönster i samband med köpet. Kunden ansvarar för att en större fullastad lastbil kan köra fram till den angivna leveransadressen. Vi rekommenderar att köparen är närvarande när varorna levereras.

Detta rekommenderas eftersom vi vid leverans rekommenderar att köparen kontrollerar varorna för fraktskador och rätt nummer innan mottagningsbevis/fraktsedeln mottas. Se mer i avsnitt: 7) "Fraktskador och / eller andra allmänna skador")

Om kunden inte är närvarande när varorna levereras accepterar kunden att varorna levereras i kundens frånvaro. Som standard levereras varorna då vid närmaste trottoarkant/vägkant (trottoarkant leverans). Därefter anses beställningen vara klar och i köparens besittning samt under köparens ansvar.

Om det inte är möjligt för föraren att slutföra leveransen till adressen på grund av vägarbete eller allmänna hinder för åtkomst, måste köparen informera Klar och som utgångspunkt måste beställningen levereras till närmaste leveranspunkt i förhållande till leveransadress.

I händelse av misslyckad leverans som till exempel hinder för åtkomst för föraren, kommer Klar att kräva betalning för uppföljning och slutlig leveranskostnad av köparen. Priser för misslyckad leverans, från zon 1, 2 eller 3 (​se priserna för alla zoner här), per misslyckad leverans. 

Väntetid, onödig förlängning av leveranstiden eller misslyckade leveransförsök som orsakas av köparens, debiteras köparen i enlighet med transportörens priser.

Produkterna tillverkas efter speciella mått och därför är leveranstiden som anges i orderbekräftelsen alltid endast preliminära. Av samma anledning rekommenderar vi att du inte bokar hantverkare för montering av produkterna innan de har levererats till adressen. Klarfönster förbehåller sig rätten till eventuella förseningar på grund av force majeure, pandemi, krig, lock-down, transportstörningar, maskinstörningar, material, orderhantering och tillverkningsfel. Skadekompensation kan, oavsett orsak, maximalt motsvara värdet på den köpta produkten och kan endast göras efter överenskommelse med Klarfönster. Klarfönster friskriver sig alla indirekta kostnader som uppstår till följd av försening, inklusive kostnader för en tredje part.

 

Varorna köpt från Klarfönster skickas av extern speditör till leveransadressen som anges i orderbekräftelsen, men endast till trottoaren/vägkanten. Ytterligare förfrågningar/ändringar i samband med leverans måste meddelas Klarfönster i god tid via e-post hej@klarhome.se och eventuella kostnader i samband med detta betalas av köparen. Leverans sker vanligtvis på vardagar mellan kl 8.00 och 17.00.

 

Vi levererar i hela Sverige. Priset för leveranser till alla öar utan bro följer våra priser för zon 3 (​se priserna för alla zoner här). Det är köparens ansvar att se till att en lastbil kan anlända till önskad leveransadress.

OBS! Det måste finnas solid mark på leveransadressen. I områden med grus, småsten etc. kan föraren vägra att slutföra leveransen.

 

OBS: Som en följd av eskalerande spridningen av Coronavirus (Covid-19) förbehåller vi oss rätten att leverera din beställning kontaktlöst. Meddela kundtjänst i god tid om du är i karantän eller inte vill ha kontakt med föraren i samband med din kommande leverans.

9) Ångerrätt och returrätt 

Klarfönster erbjuder ingen ångerrätt, eftersom alla våra produkter är specialanpassade.

Alla föremål som beställs från Klarfönster är specialtillverkade enligt köparens individuella önskemål och behov enligt köparens specifikationer och särskilda mått. För att säkerställa snabbast möjliga produktionsprocess, och därmed även kortast möjliga leveranstid, använder Klarfönster ett toppmodernt och helt automatiserat orderhanteringssystem som säkerställer att produktionen påbörjas omedelbart efter att köparen har gjort sin beställning.

Ångerrätt vid köp av standardvaror (komponenter som handtag, cylindrar och liknande).

Det är alltid 14 dagars ångerrätt för konsumentens köp av standardvaror via internet. Ångerrätten gäller från den dagen produkten mottas.

Önskar du att använda din ångerrätt, skall du meddela oss senast inom 14 dagar efter den dagen du mottog produkten. Meddelandet kan ges i form av en tydlig förklaring via e-mail till hej@klarhome.se eller per telefon 018 800 81 38. Du kan utnyttja ett reklamationsformulär eller använda standard ångerrättformulären. Du kan inte ångra dig genom att helt enkelt inte ta emot varan, utan måste meddela oss detta tydligt.

Du skall skicka din orderretur till oss utan onödig försening och senast 14 dagar efter att du har meddelat oss att du önskar att ångra ditt köp. Utgifter för returnering av varan vid tillfälle av ångerrätt står köparen för och köparen bär ansvaret för varan tills dess att den har kommit fram till Klarfönster. Eventuella omkostnader som Klarfönster drar på sig vid leveransvägran kommer att räknas bort från det belopp som skulle ha återbetalats vid returnering.

Om varan har varit monterad, eller försökt monteras, förbehåller Klarfönster rätten till att reducera återbetalningsbeloppet till ett belopp som överensstämmer med minskningen av varans värde.

Vid tvister hänvisar vi till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), som är en myndighet. De avgör fall där konsumenter är i tvist med företag. Ett beslut från ARN en rekommendation om hur ärendet ska lösas.

Se deras hemsida för mer information:

Allmänna reklamationsnämnden

Ruta 174

101 23 Stockholm

www.arn.se

Om du vill skapa ett ärende angående tvister i online-handel inom EU hänvisar vi till EU ODR: https://ec.europa.eu/odr. 

Klarfönster ger ingen ångerrätt, eftersom alla våra produkter tillverkas efter kundens specialanpassade önskemål eller speciella mått. Inga lagervaror, endast väl skräddarsydda produkter:

  • Annullering av en order kan göras kostnadsfritt fram till 24 timmar efter beställning.

  • Vid annullering efter 24 timmar är avgiften för annullering 50% av det totala orderbeloppet. 

  • Om annullering sker efter 7 dagar, kommer hela beloppet av beställningen att betalas av kund.

Du kan inte ångra genom att helt enkelt vägra att ta emot varan utan att samtidigt meddela oss detta tydligt. Du måste returnera din beställning till oss utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter att du har meddelat oss att du vill avbryta ditt köp. Kostnaden för att returnera artikeln vid avbokning faller på dig som kund och du bär ansvaret för varorna tills de har kommit Klarfönster. Eventuella kostnader som Klarfönster kan medföra om du vägrar att leverera varorna kvittas mot det belopp som Klarfönster krediterar i samband med varornas retur. Om varan har installerats eller försökt installeras förbehåller sig Klarfönster rätten att minska återbetalningsbeloppet med ett belopp som motsvarar försämringen av varans värde. För alla köp hänvisar vi också till konsumentlagen!

10) Reklamation och Garantibestämmelser

Konsumentens rättigheter enligt försäljningslagen påverkas inte av följande garantibestämmelser.

Vi ger 12 års garanti på aluminiumklädda produkter och 7 års garanti på träprodukter.

Vänligen notera att våra produkter endast säljes och levereras inom Sverige. Detta innebär att potentiella reklamationer samt ersättningsprodukter enbart hanteras och godkänns inom Sveriges gränser. Vi hanterar alltså inga reklamationer för produkter som transporterats och befinner sig utanför Sveriges gränser.

Konsumenten har tre års reklamationsrätt enligt lag, och för att reklamationsrätten ska gälla måste konsumenten skicka in sitt reklamationsärende inom 3 år. Dock ska synliga fel och/eller skador anmälas före installation! Efter en bedömning av skadan har Klarfönster även rätt att åtgärda felet inom rimlig tid.

Om en av våra produkter är felaktig kan köparen reklamera i enlighet med svensk lagstiftning. Det är naturligtvis ett krav att reklamationen är motiverad och att felet inte uppkommit till följd av felaktig användning eller montering av kunden själv.

Klarfönster står för returfrakt vid alla godkända reklamationer. 

Notera dock att för icke godkända reklamationer, kan returfrakten komma att krävas av kunden.

För alla reklamationsärenden ska reklamationsformuläret som finns på Klarfönster AB hemsida användas

För övriga frågor kring reklamationsärenden kontaktas: 018-8008138 eller hej@klarhome.se

Garanti

Produktens garanti gäller endast fabriksmålade element och kräver att beläggningen kontinuerligt underhålls i samband med skador och nedbrytning av färg. Produktgarantin täcker efter Klarfönsters bedömning att Klarfönster antingen reparerar eller byter ut varan. Reklamerade produkter ersätts med likvärdig. Monteringsarbete och relaterade kostnader täcks inte av garantin. 

Inre och yttre visuella defekter ska bedömas i diffust dagsljus på ett avstånd av 2 meter. Reflektioner i glas ska bedömas på ett avstånd av 5 meter. Om felet inte är uppenbart enligt dessa kriterier betraktas de som kosmetiska och berättigar därför inte till ersättning, såvida inte felet påverkar produktens funktion.
Bedömning inifrån skall göras med diffust ljus (t. ex. grumlig himmel) utan direkt solljus eller artificiellt ljus enligt definitionen i bilagan. "Visuell kvalitet av thermopanes" producerad av glasindustrin · Juli 2009. 

Garantin är helt ogiltig om:

  • Installationen av elementen har utförts felaktigt (se installationsguiden)

  • Omonterade varor som inte lagras torrt, täckta med lämpliga presenning eller liknande, säkert och på ett ansvarsfullt sätt.

Således, om Klarfönster ger en ny produkt, täcks inte eventuella monteringskostnader, kostnader för tredje part eller andra följdkostnader.

11) Klagomål 

Om kundens begäran av annullering av köpet accepteras av Klarfönster AB tillkommer en kostnad för kunden om annulleringen skett senare än 24 timmar efter beställningen gjordes. Läs mer om annullering i punkt 1) Beställningsförfarande.

Klarfönster erbjuder ingen ångerrätt, eftersom alla våra produkter är specialtillverkade. 

Ångerrätt erbjuds vid köp av standardvaror (komponenter som handtag, cylindrar och liknande).

Det är alltid 14 dagars ångerrätt för konsumentens köp av standardvaror via internet. Ångerrätten gäller från den dagen produkten mottas.

Du skall skicka din orderretur till oss utan onödig försening och senast 14 dagar efter att du har meddelat oss att du önskar att ångra ditt köp. Utgifter för returnering av varan vid tillfälle av ångerrätt står köparen för och köparen bär ansvaret för varan tills dess att den har kommit fram till Klarfönster. Eventuella omkostnader som Klarfönster drar på sig vid leveransvägran kommer att räknas bort från det belopp som skulle ha återbetalats vid returnering.

Om varan har varit monterad, eller försökt monteras, förbehåller Klarfönster rätten till att reducera återbetalningsbeloppet till ett belopp som överensstämmer med minskningen av varans värde.

Om konsumenten har klagomål angående produkten som har accepterats av Klarfönster AB, kommer hela transaktionsbeloppet att återbetalas inklusive fraktkostnader och andra former av kompensation som konsumenten har rätt till enligt svensk lag.

Klarfönster AB erbjuder inga installationer, och därav ingår inga installationskostnader i priset. Montering kan inte heller köpas till som en separat tjänst. Vi erbjuder bara själva produkten, vad konsumenten gör med produkten efter köpet är upp till konsumenten själv.

Klarfönster är skyldigt att hantera klagomål i enlighet med svensk lagstiftning och åtar sig att upprätthålla god sed för hantering av klagomål.

Konsumenten har rätt att göra anspråk på kompensation eller retur av en felaktig produkt eller vid tex leveransförsening. Konsument har tre års rätt till reklamation enligt svensk lag.

Observera att konsumenten kan komma att bli betalningsskyldig gentemot Klarfönster AB i händelse av obehöriga klagomål, som till exempel krav på kompensation för returfrakt eller andra administrativa kostnader. 

För klagomål kan konsumenten kontakta kundtjänst via: e-post: hej@klarhome.se eller telefon 018-800 81 38

Ångerblankett

För ångrat köp, vänligen fyll i ångerblanketten (KKV), och sänd tillbaka till Klarfönster AB.

Adress:
Svetsarvägen 22, 171 41 Solna, Sverige
E-mail: hej@klarhome.se

 12) Service för montering och installation

klarfönster.se kan du lägga till professionell monterings- och installationsservice av våra produkter. Denna tjänst omfattar borttagning av befintliga fönster och dörrar, förberedelse av installationsområdet, montering, tätning och färdigställande av de nya Klar-fönstren och -dörrarna. Monteringen och installationen utförs av Klars installationspartners som samarbetar med lokala yrkesmän i ditt närområde, och jobbet utförs av Opbyg ApS. Installationen av fönster och dörrar kommer att schemaläggas på ett ömsesidigt överenskommet datum och tid. Köparen kommer att få ett samtal från Klars installationspartner där ytterligare detaljer kan avtalas, men det är alltid köparens ansvar att se till att installationsområdet är tillgängligt och fritt från hinder på det planerade datumet. Eventuella förseningar som orsakas av bristande tillgänglighet eller hinder kan resultera i en avgift för körning motsvarande 1.250 SEK.

Köparen förbinder sig att vidta alla nödvändiga åtgärder för att skydda de levererade fönstren och dörrarna fram till monteringen. Eventuella skador eller förluster som uppstår under denna period är köparens ansvar.

Det är också köparens ansvar att se till att installationsområdet uppfyller de nödvändiga strukturella och miljömässiga kraven före installationsdatumet. Detta inkluderar att säkerställa korrekt inramning, fuktbarriärer och eventuella nödvändiga tillstånd eller godkännanden från myndigheter, om så krävs. Klar kan inte hållas ansvarig för byggnationen på grund av avsaknad av bygglov eller liknande.

Köparen ska besiktiga installationsarbetet vid färdigställandet och meddela Klar om eventuella fel och brister senast 14 dagar efter att installationen har slutförts. Avhjälpande av eventuella fel baseras på en individuell bedömning.

Ändringar eller reparationer som utförs av köparen eller tredje part som utsetts av köparen kommer att ogiltigförklara rätten att klaga på det utförda monterings- och installationsarbetet. Fönster och dörrar som monteras av Klars monteringspartners omfattas givetvis fortfarande av garantin för den valda produkten, dock gäller rätten att reklamera montering och installation av dörrar och fönster i högst 2 år efter att arbetet är slutfört.

Klar kan inte hållas ansvarig för befintliga strukturella problem i hemmet som kan påverka installationen. Eventuella tilläggsarbeten som krävs för att lösa sådana problem kan komma att offereras separat och måste godkännas av kunden innan de påbörjas.

13) Återbetalning

Återbetalning vid ångerrätt:

Notera att lagstadgad ångerrätt (enligt Lag (2005:59) för distansavtal) endast gäller för standardvaror, så som exempelvis dörrhandtag eller liknande. För varor med specialbeställda mått (som tex fönster och dörrar) finns ingen möjlighet till ångerrätt. Med andra ord kan konsumenten inte ångra en beställning där anpassade/specialmått efterfrågats vid beställning, då dessa varor produceras från grunden helt utefter konsumentens egna önskemål. Därför är det viktigt att konsumenten hör av sig till vår kundsupport vid minsta oklarhet kring vilka varor som anses vara standard där ångerrätten gäller innan ett eventuellt online-köp slutförs.  


Konsumenten har även ansvar för att kontrollera de köpvillkor som finns angivna i webshoppen innan köpet bekräftas, samt att kontrollera den efterföljande orderbekräftelsen som skickas ut av Klarfönster AB vilket bekräftar att erlagd order är korrekt och önskad. Ångerrätten för standardvaror gäller i 14 dagar från det att konsumenten mottagit sin beställning, och konsumenten ansvarar själv för att varan returneras i oförändrat skick, och ska vara oss tillhanda senast 30 dagar från det att konsumenten mottagit produkterna. Notera att konsumenten själv ansvarar för kostnad av returfrakt, samt att  konsumenten kan komma att bli återbetalningsskyldig/få en värdeminskning på returbetalningsbeloppet för varor som t.ex. skadats vid retur, eller av konsumentens egen vårdslöshet – dock max upp till den summa som varan kostat konsumenten vid köptillfället. Om varorna återkommer enligt angivna villkor ovan och på så vis godkänns som ångrat köp/retur, kommer konsumenten att erhålla en återbetalning på det fulla beloppet för den totala köpesumman för standardvaror (exklusive returfrakt) inom 14 dagar från att Klarfönster mottagit meddelande om att konsumenten önskar utnyttja ånger. Om Klarfönster inte har mottagit produkten har Klarfönster rätt att avvakta återbetalning till det som sker först av att: (i) produkten har kommit åter eller (ii) till dess att konsumenten har lämnat ett bevis på att produkten återsänts.

Vid ångrat köp står alltså konsumenten själv för returfrakt. Återbetalningen sker via samma betalmedel som konsumenten använt vid det ursprungliga köpet, eller enligt önskad överenskommelse mellan konsument och Klarfönster.

Återbetalning vid reklamation/produktfel

Återbetalningen av godkända klagomål/returer betalas till konsumenten med högst det fulla beloppet av den ursprungliga köpesumman (inkl. ersättning för returfrakt).

Vid godkända reklamationer, står alltså Klarfönster för returfrakt. Återbetalningen sker via samma betalmedel som konsumenten använt vid det ursprungliga köpet, eller enligt önskad överenskommelse mellan konsumenten och Klarfönster. Återbetalningen ska vara konsumenten tillhanda inom 14 dagar från det att reklamationen godkänts av Klarfönster AB. Notera att konsumenten högst kan kräva ersättning för den summa som betalats av konsumenten för de beställda varorna, och Klarfönster står inte för tex bortfall av arbetskraft eller övriga produktionskostnader som konsumenten kan ha drabbats av. 

14) Cookies

På Klars hemsida används cookies (kakor) och loggstatistik, för att optimera webbsidan och dess funktionalitet och därmed göra besöket till en så bra upplevelse som möjligt för dig. Du kan när som helst radera cookies från din dator.

Behandling av personuppgifter sker med stöd av det gällande dataskyddslagstiftningen (GDPR) och är nödvändigt för fullgörande av avtalet. Behandlingen av dina personuppgifter krävs för att vi skall kunna fullfölja våra åtaganden enligt köpeavtalet. Vi behandlar aldrig dina personuppgifter under längre tid än vad som är tillåtet. Du har bland annat rätt att få information om vilka av dina personuppgifter vi behandlar och att kontrollera om de är korrekta. Vi behandlar dina uppgifter under tiden vi har en pågående kundrelation fram tills dess att varorna är levererade, monterade och betalade samt för en tid om 10 år och därefter en tid om 12 månader i syfte att kunna hantera ev. reklamations- och garantiärenden. Du kan när som helst kontakta oss på hej@klarhome.se.

15) Tvister

Om du som köpare har något klagomål på ditt köpfrån Klarfönster, vänligen kontakta oss på hej@klarhome.se eller via telefon på 018 800 81 38.

Tvister som med anledning av detta avtal skall, i den mån parterna ej kan komma överens, lösas av svensk domstol.

Klarfönster AB (registrerad svensk filial i Klarfönster OÜ, Estland)

Organisationsnummer 559216-8347

Svetsarvägen 22, 171 41 Solna, Sverige

E-post: hej@klarhome.se

Tel.: 018-800 81 38

 

Bilaga 1, Personuppgiftsbehandling


Klarfönster AB, org. nr. 559216-8347, behandlar personuppgifter i samband med handeln på http://www.klarhome.se och är personuppgiftsansvarigt för behandlingen. Personuppgifter behandlas för att Klarfönster AB ska kunna tillhandahålla sina tjänster, huvudsakligen för följande ändamål (”Ändamålen”):

  • För att skapa och upprätthålla ditt personliga konto.

  • För att ta emot och bearbeta dina beställningar och skicka dina varor till dig.

  • För att hantera eventuella returer.

  • För att skicka dig aviseringar om leveransstatus.

  • För att besvara dina frågor och informera dig om nya eller ändrade tjänster.

  • För att skicka marknadsförings erbjudanden som nyhetsbrev och kataloger.

  • För att skicka dig enkäter som ger dig möjlighet att påverka Klarfönster AB:s erbjudanden och tjänster.

    De uppgifter som behandlas är de uppgifter som du anger, t.ex. när du lägger beställningar, kontaktar kundtjänst eller dylikt. De uppgifter du anger omfattar t.ex. kontaktinformation, leveransadress och beställda varor (”Personuppgifterna”). Personuppgifterna är nödvändiga för att Klarfönster AB ska kunna ha fungerande verksamhet. Viss information kan även komma att inhämtas från offentliga register eller från andra allmänt tillgängliga källor.

    Den huvudsakliga rättsliga grunden för behandlingen är att behandlingen är nödvändig för att Klarfönster AB ska kunna fullgöra sina åtaganden gentemot sina kunder. Vissa behandlingar baseras även på Klarfönster AB:s berättigade intresse att kunna bedriva sin verksamhet på ett effektivt och säkert sätt samt på Klarfönster AB:s skyldighet att följa rättsliga förpliktelser. Personuppgifterna kan komma att delas med myndigheter och andra parter som Klarfönster AB anlitar för att uppnå sitt syfte, t.ex. för leverans. Dessa aktörer kan vara baserade i länder utanför EU/EES. Om Europakommissionen inte anser att landet säkerställer en adekvat skyddsnivå kommer överföringen till den tredje parten att ha stöd i kommissionens standardavtalsklausuler för överföring av personuppgifter till ett land utanför EU/EES, se artiklarna 45–46 i förordning 2016/679 (”GDPR”). Dessa standardavtalsklausuler finns åtkomliga här: http://ec.europa.eu/justice/data-protection/international-transfers/transfer/. Behandlingen av Personuppgifterna kommer pågå så länge det krävs för att uppfylla ändamålen eller så länge som Klarfönster AB är förpliktade att göra detta. Därefter raderas personuppgifterna.
    Om du har några frågor kring behandlingen av personuppgifterna kan du kontakta Klarfönster AB via hej@klarhome.se. Du kan även använda denna adress om du vill utöva någon av de rättigheter du enligt GDPR har som registrerad. Vänligen notera att rättigheterna enligt GDPR inte är absoluta och att ett åberopande av en rättighet därför inte nödvändigtvis leder till en åtgärd. Dina rättigheter enligt GDPR inkluderar följande:

  • Rätt till tillgång – Enligt artikel 15 GDPR har du rätt att ta del av Personuppgifterna och att bli informerad om behandlingen. Den informationen finns i detta dokument.

  • Rätt till rättelse – Enligt artikel 16 GDPR har du rätt att utan onödigt dröjsmål få felaktiga personuppgifter som rör dig rättade. Med beaktande av ändamålet med behandlingen har du också rätt att komplettera ofullständiga personuppgifter.

  • Rätt till radering (”rätten att bli bortglömd”) – Under vissa omständigheter har du med stöd av artikel 17 GDPR rätt att få Personuppgifterna raderade.

  • Rätt till begränsning av användning – Under vissa omständigheter har du enligt artikel 18 GDPR rätt att begränsa behandlingen av Personuppgifterna.

  • Rätt till dataportabilitet – Enligt artikel 20 GDPR har du rätt att få ut Personuppgifterna i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format. Du har också rätt att överföra dessa uppgifter till en annan personuppgiftsansvarig.

  • Rätt att göra invändningar – Enligt artikel 21 GDPR har du rätt att invända mot viss behandling av Personuppgifterna, exempelvis sådan behandling som grundar sig i Klarfönster AB:s berättigade intressen.

  • Slutligen har du också rätt att inge klagomål till Datainspektionen, som kan kontaktas via datainspektionen@datainspektionen.se eller 08-657 61 00.

Gör ditt hem till en bättre plats

Uppgradera ditt hem med energieffektiva dörrar och fönster. Du kan själv designa dörren och fönstret så att det passar exakt vad du behöver

Fönster image
Från 
2.392 kr
 957 kr60%
Köp Fönster
Dörr image
Från 
4.899 kr
 4.899 kr0%
Köp Dörr