Här hittar du svar på vanliga frågor
När levereras min order?
Den leveransvecka du får vid beställning är den estimerade veckan som din order skickas ut från fabrik. Du kommer att få en bekräftelse med ett exakt leveransdatum så snart vi fått det slutliga datumet för leverans bekräftat. (Denna information får du senast 5 dagar innan leveransen sker).
Leverans anses vara i godtagbar tid om leveransen sker senast fyra veckor efter det uppskattade leveransdatumet som anges i orderbekräftelsen. Vi avråder dig därför från att boka hantverkare / montör förrän du har fått en bekräftelse på ditt exakta leveransdatum. Produkterna är specialtillverkade efter kundens val och speciella mått. Därför är leveranstiden som anges i orderbekräftelsen alltid endast uppskattade.
Vad kommer min beställning att kosta?
För att ta reda på vad din order kommer att kosta så väljer du de produkter du önskar, fyller i mått och vilka tillbehör eller typ av glas du vill ha, direkt i webbshoppen. Priset ser du direkt bredvid produkten. Önskar du flera enheter rekommenderar vi dig att lägga alla enheterna med rätt mått och funktionalitet i varukorgen, där kan du se priset för hela din beställning, inklusive rabatter.
Kan man få andra färger än de som finns på hemsidan?
Tyvärr har vi inte möjlighet att erbjuda andra färger än de som finns valbara på hemsidan.
Kan man få större mått än de alternativ som finns på hemsidan?
Eftersom alla våra produkter produceras efter specialmått så har vi varit tvungna att göra vissa begränsningar, för att kunna säkerställa snabba leveranser. Därför är det tyvärr inte möjligt att beställa i andra mått än vad som är möjligt i webbshoppen.
Kan jag montera ett elektroniskt lås på era dörrar?
De allra flesta elektroniska lås kan endast kopplas till 1-punktslås, så eftersom våra dörrar är tillverkade med 3-punktslås passar de inte ihop. Ett elektroniskt lås är baserat på en motor som vrider cylindern, som sedan fäller ut en kolv från låshuset (1-punktslås), men eftersom våra lås inte fungerar på detta sätt är det vanligtvis inte möjligt att installera detta på våra dörrar.
Vi kan informera dig i förväg om att Yale Doorman inte kan anpassas för våra dörrar.
Kan jag spåra min min order?
I nuläget finns det ingen möjlighet för dig som kund att spåra din order.
Hur betalar jag för min order?
I dagsläget erbjuder vi följande betalningsmetoder och villkor.
Klarnas betalmetoder när du handlar online.
Betala direkt
Betala på ett snabbt och säkert sätt med banköverföring eller kortbetalning. Vid banköverföring dras pengarna 1–2 dagar efter att orden behandlats. Du kan alltid se och hantera köpet i Klarnas app.
Dela upp din betalning
Du bestämmer när du vill betala och hur du delar upp det. Betala ett minimibelopp varje månad. Du väljer själv om du vill betala minimibeloppet eller valfritt belopp över minimibeloppet. Du kan också välja att betala enligt en plan, så att köpet är fullt betalt efter till exempel 12 månader. Vill du betala mer går det bra och du kan när som helst betala den resterande skulden. Du kan välja att sprida dina kostnader upp till 36 månader.
Betala senare
Välj att betala inom 14 dagar, i slutet av månaden eller om ett par månader. Oavsett vilket alternativ du väljer så ingår alltid Klarnas köparskydd. Din betalningsperiod börjar när beställningen skickas. Fakturan skickas samtidigt som din order och du betalar enkelt online eller i Klarnas app. Fakturavillkoren hittar du här.
Erbjuder ni mätning och/eller montage?
Klar erbjuder inte mätning eller montage. Här kan du läsa om vår guide för uppmätning mät upp fönster och dörrar och här kan du läsa vår installations guide installation av fönster och dörrar.
Du hittar snabb monterings anvisning här.
Jag skrev fel mått när jag beställde, kan jag ändra detta?
Tyvärr har vi inte möjlighet att ändra en order. Det vi kan göra är att annullera er första order och sedan göra en ny.
Annullering av en order kan göras kostnadsfritt fram till 24 timmar efter beställning. Vid annullering efter 24 timmar är avgiften för annullering 50% av det totala orderbeloppet. Om annullering sker efter 7 dagar, kommer hela beloppet av beställningen att betalas av kund.
För att annullera beställningen, måste du skriftligen meddela kundtjänst med ordernr. och detta måste efterföljande bekräftas av Klar, även per mail, för att vara giltigt.
Kan jag få min order tidigare än vad hemsidan säger?
Nej tyvärr, det är den preliminära leverans veckan på hemsidan som gäller. Om något skulle förändras så hör vi av oss direkt.
Har ni några produkter på lager som man kan köpa och hämta direkt?
Nej tyvärr. Alla våra produkter är specialtillverkade och görs efter kundens önskemål, därav görs allt på beställning och inget lager finns.
Kan man få handtag på utsidan av altandörrarna?
Nej tyvärr inte, våra altandörrar har endast handtag på insidan. Men vi rekommenderar er att kolla in våra ytterdörrar, där kan du få handtag och lås på både in- och utsidan.
Hur går frakten till?
Varorna köpta från Klar skickas av extern speditör till leveransadressen som anges i orderbekräftelsen, men endast till trottoaren/vägkanten. OBS! Det måste finnas solid mark på leveransadressen. I områden med grus, småsten etc. kan föraren vägra att slutföra leveransen.
Det är köparen som bär ansvar för att en fullastad lastbil kan komma fram till den angivna leveransadressen. Klar måste meddelas i god tid (minst 2 veckor före leverans) om beställningen behöver levereras med en liten lastbil.
Ytterligare förfrågningar / ändringar i samband med leverans måste meddelas Klar i god tid via e-post och eventuella kostnader i samband med detta betalas av köparen. Leverans sker vanligtvis på vardagar mellan kl 8.00 och 17.00.
Vi levererar i hela Sverige, liksom öar med broanslutning till fastlandet, samt Gotland. För beställning till öar utan bro till fastlandet kommer beställningen att levereras till närmaste hamnkontor. Köparen måste senast i samband med beställnings godkännandet kontakta Klar själv antingen via e-post eller telefon för att komma överens om detta.
Är det garanti på produkterna?
Ja, vi ger 12 års garanti på aluminiumklädda produkter och 7 års garanti på träprodukter.
Varför får mina nya fönster kondens på utsidan på morgonen?
Det är ett tecken på god isolering så länge imman är på utsidan av fönstret. Dagg på utsidan av fönstret är mycket normalt på vintern, när det är stor skillnad mellan natt- och dag temperaturen, vilket är anledningen till att kondensen dyker upp på morgonen.
Hur går jag tillväga om det skulle vara något fel på varan?
Fraktskador eller andra skador/defekter ska rapporteras till Klar genom att fylla i vårt returformulär så snart som möjligt efter leverans.
Vid leveransen uppmuntras köparen att tillsammans med föraren kontrollera alla varor för skada innan fraktsedel mottas. Det vill säga, kontrollera om förpackningen är trasig, eller om det finns andra synliga tecken på skador och om det beställda antalet enheter motsvarar det som levererades.
I händelse av skada, tar ni emot ordern och skriver ev. reservationer på fraktsedeln och kontaktar Klar så snart som möjligt. Vi rekommenderar att du tar emot beställningen trots skadan (dock med förbehåll för fraktsedeln), eftersom returen sker på kundens bekostnad.
NOTERA! Om du som kund har nekat leverans och det visar sig att det inte finns något produktionsfel / skada eller transportskada, måste leveransen ske på din bekostnad.
Om en av våra produkter är felaktigt kan köparen reklamera i enlighet med svensk lagstiftning. Det är naturligtvis ett krav att reklamationen är motiverad och att felet inte uppkommit till följd av felaktig användning eller montering av kunden själv.
Klar står för returfrakt vid alla godkända reklamationer.
Notera dock att för icke godkända reklamationer, kan returfrakten komma att krävas av kunden.