Trygg ordermottagning – enkelt och smidigt
Även om de allra flesta leveranser anländer i perfekt skick, kan du med hjälp av guiden nedan säkerställa att både beställningen och leveransen motsvarar dina förväntningar. Skulle det mot förmodan finnas fel eller brister är det viktigt att du har dokumenterat detta för att kunna gå vidare till kundservice. Vi rekommenderar därför att du tar dig tid att följa mottagningsguiden nedan.
Så går en leverans till
Din beställning levereras på vardagar mellan kl. 08.00 och 17.00 direkt till den angivna leveransadressen med lastbil. Du får ett sms eller telefonsamtal 15–60 minuter innan leveransen, så det är viktigt att du är tillgänglig vid leveranstillfället.
Beställningen är packad på en eller flera pallar (beroende på storlek) som chauffören placerar så nära leveransadressen som möjligt – vanligtvis vid trottoarkant eller infart. Av säkerhetsskäl bär chauffören inte in varorna i hemmet, men ser till att de ställs lättillgängligt.
Vid mottagandet ska du kontrollera att alla beställda varor finns med på pallen och att det inte finns några synliga skador (följ guiden nedan). När du har dokumenterat leveransen ber chauffören dig att signera fraktsedeln. Här antecknar du eventuella skador eller brister och bekräftar samtidigt att du tagit emot beställningen.
Klarfönster använder externa transportföretag för leverans, vilket innebär att vi skiljer på transportskador (som uppstår under leveransen) och produktionsskador (som uppstår i tillverkningsfasen). För att vi ska kunna ersätta eventuella transportskador är det viktigt att dessa dokumenteras inom 24 timmar efter leverans.
Kontrollera och dokumentera leveransens innehåll:
1. Kontrollera att alla beställda produkter finns med
Det ska alltid finnas en "monteringsbox" i vit plast med blå Klar-logotyp. Boxen innehåller lösa delar, skruvar, handtag m.m. och är nödvändig för installationen av dina produkter. Saknas något? Notera det på fraktsedeln innan du signerar chaufförens digitala formulär.
2. Dokumentera med bilder
Ta fram din mobiltelefon och fotografera pallen från alla fyra sidor. Om du har fått flera pallar, ta fyra bilder (en från varje sida) av varje enskild pall. Bilderna ska tydligt visa leveransens skick vid ankomst – därför är det viktigt att du inte börjar packa upp beställningen innan bilderna är tagna.
Inspektera eventuella transportskador:
Gå igenom alla produkter och kontrollera om det finns synliga transportskador innan du signerar fraktsedeln.Titta efter bucklor, repor eller trasiga delar. Om dina produkter mot förmodan har transportskador – se till att ta bilder innan du packar upp beställningen!
Signering av fraktsedel:
Saknas något eller är något skadat vid leveransen? Notera det på fraktsedeln innan du signerar chaufförens digitala formulär. Chauffören vet att leveransen ska inspekteras före signering – så ta den tid du behöver för att dokumentera att allt är i rätt skick innan du kvitterar mottagandet.
Vanliga frågor
Ja, din närvaro krävs för att kunna kontrollera och dokumentera beställningen korrekt. Följ guiden ovan för att säkerställa korrekt dokumentation.
Din beställning returneras till fabriken och du debiteras hela leveransavgiften. Kontakta kundservice så snart som möjligt för att boka en ny leverans.
Genom att skriva under fraktdokumentet bekräftar du att du har tagit emot din beställning och dokumenterar dess skick – inklusive eventuella fel eller brister.
Synliga skador är sådant du ser innan uppackning – till exempel djupa repor i glaset, bucklor i hörnen eller flagande färg. Den här typen av skador är ovanlig, men ska alltid dokumenteras om de förekommer.
Transportskador måste dokumenteras inom 24 timmar efter leverans. Om du upptäcker skador som inte är antecknade på det digitala fraktdokumentet inom denna tid, kontakta kundtjänst på +46 018-800 81 38 så hjälper de dig att kontakta transportföretaget och få skadan åtgärdad.
Om en produkt, del eller monteringsboxen saknas – kontakta kundservice på +46 018-800 81 38 inom 24 timmar från leveranstillfället.